דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פקודת זכויות יוצרים - מה יש בה? 

מאת    [ 01/12/2009 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 2435 פעמים ]

פקודת זכויות יוצרים –  מבוא

בעידן המודרני הגנה על זכויות יוצרים איננה עניין קל. ככל שבני אדם מפתחים עוד ועוד את הטכנולוגיה, כך משתכללות להן הדרכים להעתיק יצירות ולהשתמש בהן ללא כל קבלת רשות מהיוצר. ההגנה על זכויות יוצרים היא חשובה ביותר וניתן לראות זאת בין השאר על ידי כך שכבר ב-1911 נחקק חוק זכות יוצרים אשר פעל על פי פקודת זכויות יוצרים מ-1924.

מה למעשה קובעת פקודת זכויות יוצרים? האם החוק החדש אשר החליף את הפקודה והוא זה שאחראי עתה על הגנת זכויות יוצרים, עושה עבודתו נאמנה?

פקודת זכויות יוצרים – סעיפים עיקריים

פקודת זכויות יוצרים מכילה סעיפים רבים אך אלו העיקריים והחשובים שבהם:

1. שימושים מותרים – פקודת זכויות יוצרים הכילה רשימה סגורה של שימושים מותרים, קרי, שימושים אשר לא ייחשבו כהפרה של זכויות יוצרים. סעיף זה ללא ספק מעניק גב חזק ואיתן לזכויות יוצרים.

2. סנקציה כספית – הפקודה אפשרה לנפגע מהפרה של זכויות יוצרים לקבל פיצוי ללא הוכחת נזק מרף מינימאלי של 10,000 ש"ח ועד 20,000 ש"ח שהוא הרף המקסימאלי.

3. סנקציה פלילית – פקודת זכויות יוצרים אפשרה להטיל על המפר זכותו של יוצר גם עונש מאסר של עד 3 שנים.

שלושת הרכיבים הללו, בשל מרכזיותם בהסדרת הנושא של הגנה על זכויות יוצרים, מופיעים גם בחוק החדש אך בשינויים מסוימים. מיד נסביר במה חידש החוק משנת 2007 וננסה לחוות דעה האם מדובר בשינויים חיוביים או אם לאו.

חוק זכות יוצרים החדש – במה חידשת?

מטבע הדברים, החוק החדש שונה באופן משמעותי מן הפקודה וזאת לאור הזמן הרב שחלף וכן לאור ההתקדמות העצומה שנעשתה בתחום זכויות יוצרים. אנו נסקור עתה את השינויים החשובים ביותר שעשה החוק החדש וננסה לראות האם אלו הם לטובה:

1. דרישת המקוריות והקיבוע – ראשית כל קבע חוק זכויות יוצרים החדש כי יצירה תהיה מוגנת רק אם היא עומדת בשני תנאי סף והם מקוריות וקיבוע.

2. שימושים מותרים – בניגוד לפקודת זכויות יוצרים אשר הכילה רשימה סגורה של שימושים מותרים, החוק החדש מכיל רשימה פתוחה כלומר, כי כל שימוש יכול להיבחן לגופו של עניין ואז בית המשפט יכריע האם מדובר בשימוש הוגן או לא.

3. סנקציה כספית – חוק זכויות יוצרים החדש קובע רף מקסימאלי לפיצוי על סך 100,000 ש"ח וביטל לחלוטין את רף המינימום שהיה קבוע בפקודה.

4. סנקציה פלילית -  לפי פקודת זכויות יוצרים, יכול היה אדם להיאסר לתקופה של עד 3 שנים אם הפר זכויות יוצרים אך לפי החוק החדש ניתן לגזור עונש מאסר לתקופה של עד 5 שנים.

השינוי בחקיקה – חוו דעתכם

ראינו מהם השינויים המהותיים שעשה חוק זכויות יוצרים החדש אל מול פקודת זכויות יוצרים. מה עמדתכם לגבי השינויים הללו? האם המדובר בשינויים לטובה? בואו ניקח לדוגמא את דרישת המקוריות שקיבלה מעמד גבוה ביותר בחוק החדש. למה הכוונה בעצם? המשמעות של דרישה זו היא כי השראה לא תוביל להעתקה אלא תהיה מקור להיוולדו של רעיון מקורי חדש. נדמה שבעידן המודרני זוהי דרישה חשובה ביותר ואין זה יהיה הוגן להגביל את חופש הביטוי ואת זכותם של משתמשים ביצירה אשר איננה מקורית.

מה לגבי ביטול רף המינימום לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק? ניתן לומר כי מדובר במתן שיקול דעת רחב מאוד לבית המשפט אשר יכול לגרום מחד לעוול אך מאידך יכול גם לאפשר לבית המשפט להבחין בין מקרים חמורים של הפרת זכויות יוצרים לבין מקרים קלים יותר.

אציין כי ייעוץ מקוון באינטרנט בנושאי קניין רוחני, כדאי לקבל ללא עלות בפורום קניין רוחני>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב